Samozrejme, na svete sú oveľa dôležitejšie veci ako papagáje a spol. Tento bol predsa len istým spôsobom výnimočný. A trochu pozornosti si isto zaslúži. Aj keď už odišiel do večných lovíšť.
P – Irene Pepperbergová
A – papagáj Alex
P: "Ktorý predmet je oranžový a má tri rohy?" (ukazuje mu tácku s predmetmi)
(dovolila vziať Alexovi do zobáku každý predmet a "preskúmať" ho. Nedočká sa však odpovede.)
A: "Chcem orech!"
P: "Viem, viem, dám ti ten orech." (podráždene)
A: "Chcem ísť späť!" (znamenajúc späť do svojej klietky)
Pepperbergová chcela pokračovať v cvičení, no Alex odmietal a začala strácať trpezlivosť.
P: "No táák, Alex."
A: "Prepáč."
Zvyčajne povedal aj oslovenie "doktorka". Bolo to znamením, že sa mu už nebude chcieť. No nevzdala sa:
P: "Ktorý predmet je oranžový a má tri rohy?"
V: "Vlna" (odpoveď je správna)
Keď Alex minulý týždeň poslednýkrát vydýchol, mal už za sebou pár rokov. Za ten čas stihol toho (na papagája) dosť. Od 70-tych rokov minulého storočia pracoval pod vedením zvieracej psychologičky Irene Pepperbergovej, ktorá ho naučila mnohým veciam a ktoré spôsobili nové nazeranie na mozgy takýchto tvorov.
Za tú dobu, čo žil, sa napríklad naučil:
• približne 150 anglických slov.
• rozpoznať 7 farieb a 5 tvarov.
• rozpoznať 50 rôznych predmetov.
• rozpoznať materiál ako drevo, kov, plast, papier či vlnu.
• napočítať do 6. Neskôr pochopiť aj koncept nuly.
• poprosiť o jedlo vetami typu: "Want a nut" ("Chcem orech")
• dokázal odpovedať na otázky typu: "Ktorý z prítomných predmetov je zelený a má tri rohy?"
• chápe pojmom „väčší", „menší", „rovnaký", „iný". Učil sa aj pochopiť pojmom „nad" a „pod" (Učiť sa pochopiť "nad" a "pod" bolo aktuálne ešte roku 1999. Nezistil som, či sa to nakoniec podarilo)
Zaujímavosti:
• Raz pri jednej príležitosti, keď boli pri Alexovi prítomní aj iní ľudia, vypýtal si od I. Pepperbergovej orech a toto slovo (ktoré ma v angličtine 3 písmená) aj takmer dokonale vyhláskoval: "Want a nut - nn, uh, tuh"
• Niekedy to všetko bral ako hru a nie ako komunikáciu. Občas svoju "inteligenciu" prejavil tým, že vymenoval všetky farby, okrem tej správnej. Svedčí o tom aj to, že často kvôli svojej "znudenosti" odpovedal "len" s 80% presnosťou.
• z pôsobenia vo výskumnom laborátoriu podchytil frázy ako "Calm down!" ("Ukľudni sa!") alebo "Good morning" ("Dobré ráno").
• podľa časopisu World Science Alex pochopil pojem nuly. Keď mu boli položili otázky, koľko kociek danej farby sa nachádza na tácke a z určenej farby nebola prítomná žiadna, odpovedal: "None" ("Žiadna"). Dokázal v tom spojiť hneď 2 koncepty - neprítomnosť informácie (farba) a kvantity (predmetu s danou farbou).
• Keď ho I. Peppenbergová prenechala veterinárovi na vyšetrenie, povedal: "Poď sem. Mám ťa rád. Prepáč. Chcem ísť späť."
Keď ho jeho majiteľka kupovala roku 1977 v obchode so zvieratmi, nik si v tej dobe nemyslel, že sa vtáci môžu naučiť komunikovať s ľudmi. Mnohí odborníci boli Pepperbergovej výskumom nadšení, iní vedci, vrátane svetoznámeho lingvistu, filozofa a politického aktivistu Noama Chomskeho (v súčasnosti údajne najcitovanejšieho intelektuála na svete) mali skeptický postoj voči hodnote dosiahnutých výsledkov. Mnohí sa však zhodovali v tom, že hoci je tento úspech pozoruhodný, nemožno vôbec považovať Alexove schopnosti za schopnosti na ľudskej úrovni. Chýbala mu totiž schopnosť používať iné ako jednoduché výrazy, schopnosť generalizovať a abstrahovať. Bez toho by sa nenaučil narábať s číslami a používať komplexnú ľudskú gramatiku.
Irene Pepperbergová pri svojom výskume verila, že Alex dokáže pomôcť autistickým deťom a deťom s inými poruchami učenia sa jazyka a dokonca takým, čo majú problém s empatiou.
Vo štvrtok 6.9.2007, keď ho po precvičovaní zložitých a ťažko vysloviteľných výrazov uložila majiteľka do klietky, povedal Alex svoje posledné slová: "Buď dobrá. Uvidíme sa zajtra. Mám ťa rád."
Žiaľ, ráno to bol smutný pohľad. Zomrel prirodzenou smrťou vo veku 31 rokov.
POZRITE SI VIDEO Alexa z roku 2001 TU (treba kliknúť na obrázok vedľa nadpisu "Entertaining Parrots")